سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بدترینِ برادرانت، کسی است که از خیر [رساندن] باز ایستد و تو را نیز با خود، باز دارد . [امام علی علیه السلام]
یاداشت هایی درمورد علم الکترونیک
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» تحویل پروژه

ساعت تحویل پروژه

13:04



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » رضا جعفری ( سه شنبه 85/3/30 :: ساعت 1:19 عصر )
»» حافظه کنترل

حافظه کنترل

 

 

  امروزه آنچه که کاربران را در شاخه های مختلف از علوم الکترو نیک به خود مشغول کرده است تنوع در بر نامه ریزی ها ست. دنیای فیزیکی یک قطعه آی سی کوچک با بر نامه نویسی است که معنا و مفهوم می یابد. در کامپیو تر های شخصی- گو شی تلفن های همراه – انواع وسایل پیچیده و حتی ساده برنامه نویسی و ایجاد ارتباط بین سخت افزار و نرم افزار از بیشترین دغدغه های سازندگان می باشد.

برای مثال در یک کامپیو تر دیجیتال به کار گیری دنباله های از ریز عمل هاست .  تعداد انواع ریز عمل های مو جود در یک سیستم معین محدود است . پیچیدگی سیستم دیجیتال به تعداد ریز عمل های متوالیست که اجرا می کند بستگی دارد. هنگامی که سیستم های کنترلی توسط سخت افزار حاصل از تکنیک های مدار های منطقی رایج تو لید شود گوییم واحد کنترل سخت افزاریست .

ریز بر نا مه نویسی روش دیگری برای طراحی واحد کنترل یک کامپیو تر دیجیتال است . اصل ریز بر نامه نویسی روش شاخص و سیستماتیک در کنترل رشته ریز عمل ها در یک کامپیو تر دیجیتال است . تابع کنترلی که مشخص کننده یک ریز عمل است یک متغیر دو دویی می باشد. وقتی که این متغییر در یکی از حالات دودویی باشد ریز عمل متناظر آن اجرا می شود. اگر متغیر کنترلی که در وضعیت دودویی مخالف باشد وضعیت ثبات های سیستم را تغییر نمی دهد. وضعیت فعال یک متغیر کنترل ممکن است بسته به کاربرد هر یک از حالات 1 یا 0 باشد.

در سیستم مبتنی بر گذر گاه سیگنال های کنترلی که ریز عمل را مشخص می نمایند به صورت گره هایی از بیت ها هستند که مسیر ها را در مولتی پلبکسر ها – دیکدرها و واحد های حساب و منطق انتخاب می نمایند.

واحد کنترل موجب اجرای یک سری مراحل متوالی از ریز معل ها می شود. در هر زمان مفروض ریز عمل های معینی باید اجرا شوند در حالیکه سایر ریز عمل ها راکد هستند.  متغیر های کنترلی در هر لحظه از زمان می توانند با رشته ای از 1 ها و 0 ها که کلمه کنترل نامیده می شوند نمایش داده شوند. به این ترتیب می توان با بر نامه نویسی کلمات کنترلی عملیات مختلف را روی اجزا سیستم انجام داد .

واحد کنترلی که متغیر های دودویی کنترل آن در حافظه ذخیره شده باشد واحد کنترل ریز بر نامه نویسی شده نام دارد . هر کلمه در واحد کنترل حاوی یک ریز دستور العمل است . ریز دستور العمل مشخص کننده یک یا چند دستور العمل برای سیستم است . رشته هی از ریز دستور العمل ریز بر نامه را تشکیل می دهد . با تو جه به اینکه بعد از نصب واحد کنترل در سیستم لازم نیست تغییری در ریز بر نامه داده شود واحد کنترل می تواند فقط از نوع خو اندنی باشد .

کامپیو تری که از واحد کنترل برنامه نویسی شده استفاده می کند دو حافظه مجزا خواهد داشت . یک حافظه اصلی و یک حافظه کنترل . حافظه اصلی در اختیار کاربر است تا بر نامه های خود را در آن ذخیره کند . محتوی حافظه اصلی به هنگام دستکاره داده ها و یا هر بار که بر نامه عوض شود تغییر می نماید . بر نامه کاربر در حافظه اصلی شامل دستورات ماشین و داده هاست . متقابلا حافظه کنترل یک ریز بر نامه ثابتی را نگهداری می کند و به وسیله هر کاربری قابل تغییر نیست .
ریز بر نامه از ریز دستور العمل هایی تشکیل شده که به نو به خود انواع سیگنال های کنترلی را برای اجرا روی ثبات ها معین می کند. هر دستور العمل ماشین موجب اجرای رشته ای از ریز دستور العمل های موجود در حافظه کنترل می شود. وظیفه این ریز دستور العمل ها برداشت دستور العمل ماشین از حافظه اصلی ست . محاسبه آدرس مو ثر اجرای عملی که تومسط دستور العمل ماشین مشخص شده و باز گرداندن کنترل به فاز بر داشت برای تکرار سیکل مر بوط به دستور العمل بعدی ست .



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » رضا جعفری ( چهارشنبه 85/3/24 :: ساعت 10:54 عصر )
»» عناصر یک سیستم مخابراتی

عناصر یک سیستم مخابراتی

عناصر یک سیستم مخابراتی:
 هر سیستم مخابراتی سه بخش اساسی دارد : فرستنده , کانال ارسال و گیرنده . هر قسمت نقش خاصی را در انتقال سیگنال بصورت زیر ایفا می کند :
“فرستنده " سیگنال ورودی را به جریان می اندازد تا سیگنال ارسالی مناسبی با مشخصات خط ارسال تولید کند . تولید سیگنال برای ارسال تقریبأ همواره " مدولاسیون " را در بردارد و ممکن است شامل " کد گذاری " نیز باشد.
“کانال ارسال " وسیله ای الکتریکی است که پلی میان مبدأ و مقصد بوجود می آورد .این پل ممکن است یک جفت سیم , یک کابل هم محور یا یک موج رادیویی یا پرتولیزری باشد . هر کانالی مقداری تلفات انتقال یا "تضعیف" دارد . بنابراین قدرت سیگنال با افزوده شدن فاصله کاهش می یابد.
“گیرنده " روی سیگنال خروجی از کانال ارسال عمل می کند تا آنرا در مقصد به مبدل برساند . عملیات گیرنده شامل "تقویت " جهت جبران تلفات انتقال و "دی مدولاسیون " و "دی کدینگ" برای معکوس کردن پردازش _ سیگنالی انجام شده در فرستنده می باشد .
تاثیرات مزاحم مختلفی در مسیر ارسال سیگنالی انباشته می شوند .  تضعیف بدین جهت مزاحم است که "قدرت" سیگنال در گیرنده را کاهش می دهد. بهرحال مسائل مهمتر عبارتند از : اعوجاج , تداخل و نویز که بصورت تغییر شکل سیگنال ظاهر می شود . اگر چه ممکن است که این مزاحم ها در هر نقطه ای بروز کنند , روش استاندارد آنست که آنها را در خط بطور کامل از بین ببریم تا فرستنده و گیرنده ایده آل باشد. )شکل این روش را نشان می دهد .(
اعوجاج تغییر شکل موج است که بخاطر پاسخ ناقص سیستم به سیگنال مورد نظر بوجود می آید . اعوجاج هنگام قطع سیگنال ناپدید میشود در حالی که نویز و تداخل چنین نیست . اگر کانال یک پاسخ خطی اما اعوجاجی داشته باشد , در این موقع می توان اعوجاج را تصحیح نمود یا حداقل به کمک فیلتر های مخصوص بنام " اکوآلایزرها " آنرا کاهش داد .
تداخل به معنی تاثیر ناخواسته ی سیگنالهای بیگانه از منابع انسانی  , فرستنده های دیگر , خطوط نیرو و دستگاهها , مدارهای سوئچینگ و غیره می باشد . تداخل غالبأ در سیستم های رادیویی که آنتن های گیرنده اش معمولأ در یک زمان چندین سیگنال را متوقف می کنند بروز می کند . اگر سیم های انتقال یا ترتیب مدارها در گیرنده سیگنالهای تشعشع شده از منابع نزدیک را بگیرد , تداخل فرکانس رادیویی ( RFI ) هم در سیستم های خطی ظاهر می شود . فیلتر کردن مناسب , در از بین بردن سیگنالهای تداخلی در فرکانسهای غیر از فرکانس سیگنال مورد نظر موثر می باشد .
نویز به سیگنال های الکتریکی تصادفی و غیر قابل پیش بینی اطلاق می شود که توسط فرایندهای طبیعی چه در داخل سیستم و چه در خارج آن تولید می شود . هنگامی که چنین متغیر های تصادفی روی یک سیگنال حاوی اطلاعات تحمیل می شود ممکن است که قسمتی از پیام مختل شود یا اینکه پیام از بین برود . فیلتر کردن نویز مزاحم را از بین می برد . اما مقداری نویز بصورت اجتناب ناپذیر باقی می ماند که نمی توان آنرا از بین برد.
این نویز یکی از محدودیت های اساسی سیستم را تشکیل می دهد .
نهایتأ باید توجه نمود که شکل مورد نظر انتقال یک طرفه یا "سیمپلکس" ( SX) را ارائه می کند . البته ارتباط دو طرفه به یک فرستنده و گیرنده در هر طرف نیاز دارد.
سیستم “دوپلکس کامل " ( FDX ) کانالی دارد که انتقال همزمان در هر دو جهت را امکان پذیر می سازد . سیستم " نیم دوپلکس " ( HDX ) انتقال را امکان پذیز می سازد اما نه همزمان .



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » رضا جعفری ( سه شنبه 85/3/23 :: ساعت 11:3 عصر )
»» dsl (3)

dsl (3)

بررسی یک سرویس دهنده ء اینترنت ایده آل


1 سرویس‌دهی
ازلحاظ تئوری یک سرویس‌دهندة اینترنت قادر به ارائه سرویس‌های مختلفی می‌باشد ولی برخی موانع، ازجمله ساختار داخلی و تکنولوژی مورد استفاده، ارائه این سرویس‌ها را محدود می‌کند.  از این رو تمام سرویس‌دهندگان قادر به ارائة تمام سرویس‌های لازم نمی‌باشد و حتی تمام سرویس‌دهندگان یک سرویس خاص را با مشخصات یکسان ارائه نمی‌کنند.  در این قسمت سعی شده سرویس‌هایی که در سرتاسر دنیا توسط سرویس‌دهندگان معتبر اینترنت ارائه می‌شود ذکر شده و در یک دید کلی کیفیت یک‌سری از این سرویس‌ها بررسی شود. این سرویس‌ها در دو دسته سرویس‌های دیتا و سرویس‌های مشتری قرار می‌گیرند. سرویس‌های دیتا شامل سرویس‌هایی می‌باشد که منجر به استفاده کاربر از یک پهنای‌باند می‌شود و سرویس‌های مشتری شامل نحوه برخورد با کاربران سیستم می‌باشد.
1-1 روش‌های اتصال به سرویس‌دهنده  
مهمترین فاکتوری که نوع سرویس ارائه شده را تعیین می‌کند نحوه اتصال کاربر به سرویس‌دهندة اینترنت است. برای اتصال به یک سرویس‌دهندة اینترنت دو روش وجود دارد: اتصال دائمی و اتصال Dial-up. ارتباط دائمی به‌صورت 24 ساعته برقرار می‌باشد در صورتی‌که ارتباط Dial-up با گرفتن یک شماره برقرار می‌شود. ارتباط Dial-up معمولاً ارزان‌تر از ارتباط دائمی است ولی دارای معایبی نیز می‌باشد  که از مهم‌ترین آنها می‌توان به این موارد اشاره کرد:
- سرعت این نوع ارتباط معمولاً پایین‌تر از ارتباط دائمی می‌باشد.
- برای برقراری ارتباط به این روش در ابتدا باید یک شماره گرفته شود  و بعد از آن می‌توان از سرویس استفاده کرد که همین شماره‌گیری زمان زیادی لازم دارد. در اکثر مواقع نیز ارتباط موجود به علل مختلف قطع می‌شود که شماره‌گیری مجدد را می‌طلبد.
• Dial-up
متداول‌ترین سرویسی که توسط سرویس‌دهندگان اینترنت ارائه می‌شود سرویس Dial-up است. هزینه این نوع ارتباط معمولاً پایین و وابسته به میزان استفاده کاربر از آن می‌باشد. در نوع آنالوگ ارتباط Dial-up اطلاعات از طریق خطوط تلفن منتقل می‌شوند و سرعت این نوع ارتباط در بیشترین حالت 56Kbps است که معمولاً به علت وجود noise در بین مسیر کاهش می‌‌یابد. در ارتباط ISDN با استفاده از خط تلفن دیجیتال سرعت انتقال اطلاعات به 64Kbps نیز می‌رسد. در یک ارتباط ISDN دوطرفه از دو خط تلفن به‌طور همزمان استفاده می‌شود که سرعت انتقال اطلاعات را تا 128Kbps افزایش می‌دهد.
•اتصال دائمی
سرویسهای دائمی یا broadband معمولاً به سرویس‌هایی اطلاق می‌شود که در آنها یک مسیر ثابت بین دو نقطه وجود دارد. هزینة این خطوط اغلب شامل هزینة نصب خط و یک هزینة ماهیانه است که ارتباطی به میزان استفاده از آن ندارد. از متداول‌ترین سرویس‌های دائمی می‌توان خطوط T-1 (E-1 در استاندارد اروپایی)، خطوط DSL وکابل تلویزیونی را نام برد.
یک خط T-1 شامل 24 کانال 56Kbps است که باهم multiplex شده و پهنای‌باندی معادل 1.5Mbps را فراهم می‌آورند. استاندارد E-1 از 32 کانال بجای 24 کانال استفاده می‌کند و پهنای‌باند 2Mbps را فراهم می‌کند. این خطوط در دو نوع fractional و non-fractional ارائه می‌شوند. در نوع fractional می‌توان فقط از چند کانال استفاده کرد و فقط هزینة همان را پرداخت نمود ولی در نوع non-fractional تمام 24 کانال موجود استفاده می‌شوند.
خطوط DSL دارای انواع مختلف می‌باشند که دو نوع از مهم‌ترین آنها عبارتند از ADSL وSDSL. ADSL از یک کدگذاری ویژه بر روی خطوط تلفن استفاده می‌کند و سرعت آن در جهت پایین (از سمت سرویس‌دهنده به کاربر) به 8Mbps ودر جهت بالا (از سمت کاربر به سرویس‌دهنده) به1Mpbs می‌رسد. SDSL دارای سرعت متقارن در دو سمت می‌باشد که‌ به 1.5Mbps می‌رسد. بر خلاف ADSL از خطوط تلفن نمی‌توان برای SDSL استفاده کرد و باید از خطوط مخصوصی استفاده نمود.
کابل تلویزیونی یک رسانة پرسرعت در مقایسه با سایر خطوط همتای خود می‌باشد. این خطوط در اصل برای فرستادن برنامه‌های تلویزیونی طراحی شده‌اند و دارای سرعت ماکزیمم 42Mbps در جهت پایین و 10Mbps در جهت بالا می‌باشند. معمولاً کابل تلویزیونی بین چندین کاربر مشترک است و همین امر باعث می‌شود سرعت آن افت زیادی پیدا کند.
علاوه بر این سه، روش‌های دیگری نیز برای برقراری اتصال دائمی وجود دارد که معمولاً کمتر استفاده می‌شوند و کاربردهای دیگری دارند. یکی از این روش‌ها اتصال بی‌سیم است که اغلب برای اتصال شبکه‌های داخلی به‌کار می‌رود. ارتباطات T-2، T-3، T-4 و معادل‌های اروپایی آنها برای برقراری ارتباطات پرسرعت مانند backbone استفاده میشود 



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » رضا جعفری ( سه شنبه 85/3/23 :: ساعت 10:58 عصر )
»» ASDL

ADSL

تکنولوژی DSL


     مقدمه:
امروزه، اینترنت میرود که بعنوان جزء لاینفک زندگی انسان این عصر قرار گیرد. بدون شک حتی اگر یکبار هم شده با این تکنولوژی روز دنیا برخورد کرده باشید به نقش وسیع و اهمیت و لازمه حضور آن پی خواهید برد. همان اندازه که روز به روز به اهمیت وجودی اینترنت افزوده میشود به موازات آن سرعت دستیابی به اطلاعات از طریق این تکنولوژی نیز اهمیت فراوانی پیدا میکند. به همین جهت راه حل های متفاوتی در جهت اتصال به شبکه جهانی پیشنهاد میشود که بی شک آسان ترین و کم هزینه ترین روش همیشه مورد توجه قرار میگیرد. در این بین تکنولوژی DSL گوی سبقت را از مابقی راه حلها ربوده به نحوی که روزانه حداقل 000ر20 نفر در سطح جهان به علاقه مندان این تکنولوژی افزوده میشود.    اما براستی چرا؟ چرا تکنولوژی DSL به محبوبیتی این چنینی دست یافته است؟

شاید دلایلی که در ذیل میآید به اندازه کافی سخنگوی این سئوال باشد.
• شما میتوانید ضمن ارتباط با اینترنت، از خط تلفن خود برای مکالمات صوتی استفاده کنید.
• سـرعت این ارتباط خـیلی بالاتر از یک مودم معمولی اسـت (mbps5/1 در مقایسه با kbps56 مودمهای کنونی)
• در این شیوه لزوماً نیازی به کابل کشی جدید ندارید بلکه میتوانید از خط تلفن معمولی خود برای ارتباط استفاده کنید.
• ارتباط دائمی با شبکه اینترنت و عدم قطعی
• هزینه شارژ ماهیانه پایین تر
• مدیریت ساده تجهیزات DSL
• پشتیبانی از کلیه پروتکلها و بهره وری از آخرین امکانات سوئیچها چون:
IP PACKET FILTERING, TRAFFIC SHAPING, VLAN


چگونگی عملکرد تکنولوژی DSL:
1. آشنایی با خطوط معمولی تلفن و مشخصات آنها:
بی شک اولین سوالی که در مورد DSL مطرح میشود این است که چگونه از خط تلفن میتوانید بطور همزمان برای مکالمات تلفنی و ارتباط on Line با اینترنت استفاده کنید؟ همانطوریکه همگی میدانید سیستم تلفن استاندارد مبتنی بر یک زوج سیم مسی میباشد که مخابرات منطقه آنرا در خانه شما نصب میکند. سیمهای مسی دارای مقدار زیادی فضا برای حمل اطلاعات بیش از مکالمات تلفنی هستند. استفاده از بخش بسیار کوچکی از کل عرض باند سیم مسی جنبه تاریخی دارد. همچنین محدود شدن فرکانسها از طرف دیگر به سوئیچها, تلفنها و سایر تجهیزات, دارد که مسئولیت انتقال صوت را برعهده دارند. اما در سیستم DSL مبنای کارکرد براساس انتقال دیجیتال اطلاعات و صوت پایه گذاری شده به همین دلیل بر محدودیتهای موجود در سیستم آنالوگ کنونی غلبه کرده است.
2. تجزیه سیگنال:
اغلب منازل و کاربران تجاری کوچک به یک خط DSL نامتقارن (ADSL) متصل میشوند. ADSL فرکانسهای موجود در یک خط را براساس این فرض که اغلب کاربران اینترنت اطلاعات بسیار بیشتری را نسبت به آنچه که ارسال میکنند از اینترنت دریافت مینمایند, تقسیم میکند. دو استاندارد تقریبا" ناسازگار در مورد تکنولوژی ADSL وجود دارد. استاندارد رسمی ANSI که روش DMT را برای تکنولوژی DSL پایه گذاری کرده که البته اغلب تجهیزات ADSL امروزی از این روش استفاده میکنند و استاندارد قدیمی تر بنام Carrie less Amplitude/Phase یا سیستم SCAP که قبلا" از آن استفاده میگردید.
در سیستم ADSL به منظور استفاده بهینه از پهنای باند 1/1 مگا هرتزی خطوط مسی, آن را به 257 کانال 4 کیلوهرتزی تقسیم مینمایند. از آنجا که برای انتقال صوت (تلفن) تنها 4 کیلو هرتز پهنای باند کافی است لذا کانال آخر را برای انتقال فاکس و تلفن (صوت) استفاده مینمایند و 256 کانال دیگر را بصورت 64 کانال برای ارسال اطلاعات و 128 کانال برای دریافت اطلاعات ( و مابقی 64 کانال برای اطلاعات کنترلی) تقسیم بندی مینمایند, بطوریکه در بهترین وضعیت ( با در نظر گرفتن 192 کانال khz4) به سرعتی معادل mbps9 (مگابیت بر ثانیه) میرسیم که البته حداکثر سرعت مورد استفاده در ADSL ها معادل mbps3/2 میباشد.
تجهیزات DSL:
1. مودم DSL یا ATU-R
اغلب مشترکین خانگی به منظور دریافت اطلاعات از اینترنت از این مودم بهره میگیرند. شرکتی که سرویس DSL را ارائه میدهد معمولا" مودم را بعنوان بخشی از نیازهای نصب سیستم عرضه مینماید.
2. Splitter
همانطوریکه ذکر شد صوت و data به طور همزمان روی خطوط مسی در تکنولوژی xDSLفرستاده میشود. به منظور جدا کردن صوت و data در طرف مشترک از splitter بهره میگیرند تا data را بسمت کامپیوتر و صوت (تلفن و فاکس) را به سمت تجهیزات مربوطه هدایت کند.

3. DSLAM
DSLAM، خطوط ارتباطی جهت یافته از سوی تعداد زیادی از مشترکین را دریافت نموده و آنها را روی یک خط ارتباطی واحد با ظرفیت بالا به اینترنت منتقل میکند.
DSLAM قادر به پشتیبانی چندین نوع DSL در یک مرکز تلفن واحد و تعداد گوناگونی از پروتکلها و روشهای مدولاسیون میباشد بعلاوه DSLAM میتواند امکاناتی همچون مسیریابی یا تخصیص آدرس دینامیکی IP نیز برای مشرکین فراهم کند. در واقع DSLAM را میتوان دلیل اصلی تفاوت بین سرویس دهی از طریق ADSL و از طریق مودم کابلی به حساب آورد.


معایب DSL:
عیب اصلی سیستم DSL در این است که میزان بهره گیری شما از DSL مبتنی بر فاصله ایست که شما از سرویس ADSL دارید. ADSL یک سرویس حساس به فاصله میباشد همچنانکه طول ارتباط افزایش می یابد کیفیت سیگنال کاهش یافته وسرعت ارتباط کم میشود. حداکثر فاصله جهت سرویس دهی توسط سیستم ADSL میتواند به 5460 متر برسد. تکنولوژی ADSL میتواند حداکثر سرعت 8Mbps downstream در فاصله حدود 1820 متر و سرعت upstream تا kbps640 را در اختیار کاربران قراردهد. که البته در عمل حداکثر سرعت مورد استفاده در ADSL ها 2.3mbps میباشد. اما چرا فاصله یک محدودیت برای سیستم DSL به شمار میرود در حالیکه این محدودیت برای مکالمات تلفنی وجود ندارد؟ جواب این سئوال در تقویت کننده های کوچکی به نام Loading coils میباشد که شرکت تلفن برای تقویت سیگنالهای صوتی استفاده میکند. که این تقویـت کننده ها با سیگنالهای ADSL سازگاری ندارند. البته پارامترهای دیـگری همچـون Bridge Taps و کابلهای فیبرنوری نیز میتوانند تآثیر منفی روی تکنولوژی ADSL بگذارند.



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » رضا جعفری ( سه شنبه 85/3/23 :: ساعت 10:50 عصر )
»» مخابرات ماهواره ای

مخابرات ماهواره ای

 نمایش تصویر در وضیعت عادی

اساس مخابرات ماهواره ای به منظور دریافت تصاویر تلویزیونی بر مبنای ماهواره ایست که برنامه هایی را برای مناطقی از کره زمین( که توسط آنتنهای سطحی قابل پوشش نیست) رله مینماید. ماهواره هایی که برای این منظور به کار می آیند به طریقی در مدار خود قرار می گیرند تا همواره با سرعتی معادل سرعت زمین حرکت نموده و پیوسته بر روی نقاطی از زمین پایدار بمانند. در نتیجه این امکان را به وجود می آورد تا بتوان از آنتنهای گیرنده ای (آنتنهای بشقابی )که همواره بر روی مو قعیت خاصی مستقر شده اند استفاده نمود.

بدین ترتیب هر آنتنی که در محدوده تشعشع ماهواره قرار داشته باشد میتواند اصوات و تصاویر را با کیفیتی بالا دریافت نماید. ماهواره های متعددی به منظور مخابره برنامه های تلویزیونی در نظر گرفته شده اند. این ماهواره ها در اصطلاح به نام ماهواره های مخابرات مستقیم مطرح گردیده اند. فرستنده چنین ماهواره هایی به حدی قوی ست که تنها با بشقابک های کو چکی می توان امواج ان را به راحتی در یافت نمود.

بسیاری از کشور های اروپایی از جمله فرانسه/ آلمان در صدد برنامه ریزی جهت ارسال ماواره های مخابرات مستقیم در مدار های متفاوتی به دور زمین هستند. البته انگلستان نیز طرحهایی در این زمینه در دست داشت که به دلیل مخارج بسیار بالای آن به فراموشی سپرده شد.

تا زمانیکه ماهواره های مخابرات مستقیم هنوز به طور گسترده مورد استفاده قرار نگرفته باشند نتیجتا دست اندرکاران از ظرفیت آزاد ماهواره های مخابراتی برای مخابره برنامه های تلویزیونی استفاده می نمایند.
فرستنده های اینگو نه ماهواره ها ضعیف تر از فرستنده های ماهواره های مخابرات مستقیم می باشند. ولی با استفاده از آنتن های بشقابی بزرگتر به قطر 1.8 متر می توان از قابلیت در یافت خوبی بر خوردار شد.

در حال حاظر دو ماهواره از این نوع به منظور مخابره بر نامه های تلویزیونی برای نواحی غربی اروپا مورد استفاده می باشد. این دو ماهواره بر نامه های مخابراتی خود را بر روی 18 کانال مختلف که اکثرا به زبان انگلیسی ست ارسال می دارند. هر دو ماهواره از انواع ماهواره های مخابراتی هستند که به منظور بر قرار نمودن خطوط تلفن معمولی بین اروپا و آمریکا به کار می آیند.

اخیرا سیستم جدیدی به نام سیستم NESAT توسط کار خانه NEC طراحی و ساخته شده که مزیت کاربردی ان در این است که با اتصال آن به تلویزیون های معمولی می توان از کانال های مختلف ماهواره ای استفاده نمود. اهمیت این سیستم به علت عدم نیاز به سیم کشی جهت دریافت برنامه های ماهواره ایست.

به علاوه با کاربرد سیستم مد نظرنیاز به استفاده از سیستم های ماهوارهای مخابرات مستقیم برای بر نامه های تلویزیونی منتفی می شود. سیستم از مزایا و مشخصات میژه ای بر خوردار است که این عوامل می توانند موجب شوند تا این پدیده نوظهور به سادگی در رقابت با هر گو نه وسایل مشابهی همچنان در زمینه تغذیه بر نامه های تلویزیونی پیش تاز بوده و با استاندارد های بالای بازار های انگلیس و کل ارو پا هماهنگ بوده و مورد استقبال چشمگیر واقع شود.

سیستم NESAT از سه قسمت عمده تشکیل یافته است: آنتن بشقابی / مبدل نویز پایین و تیو نر داخلی .
البته در حال حاضر به منظور نصب سیستم نامبرده باید از مجوز قانونی بهره مند بود . لیکن پیش بینی می شود که در آینده نزدیک امکانات و ازادی بیشتری برای نصب و کاربر خانگی سیستم فوق فراهم آید.

به همین شکل بسیاری از قوانین مربوط به مخایرات تلویزونی حاضر در گذشته ای نه چندان دور محدو دیت بیشتری برای استفاده کنندگان آن اعمال می نمود و ابن در حالی بود که استفاده از مخاربرات ماهواره ای در آن لحظه خوابی بیش قلمداد نمی شد!!




نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » رضا جعفری ( دوشنبه 85/3/15 :: ساعت 9:59 عصر )
»» پروسس دیتا در رادیو دیجیتال

پروسس دیتا در رادیو دیجیتال

 نمایش تصویر در وضیعت عادی

آیا تا کنون به واژه مخابرات فکر کرده اید؟
امروزه کاملا این امر واضح است که بخش مهمی از زندگی ما در گیر این نوع مخابرات است که تا حد اعلی زندگی ما را تسهیل می بخشد. با پیشرفت علم و تکنولوژی امکان ایجاد ارتباطات به صورت آسانتر و سریعتر به وجود می آید. روش های سنتی جای خود را به روش های نوین داده و عیوب و نواقص هر یک را نسبت به دیگری آشکار تر می سازد.

با پیشرفت تکنولوژی اطلاعات امروزه فن آوری های مدرنتری پاسخ گوی نیاز بشر هستند. در این بخش سعی بر آن داریم تا اطلاعاتی محدود از روش پروسس دیتا در رادیو دیجیتال برای شما ارائه دهیم.

تکنیک های پروسس دیتا در رادیو دیجیتال:

ورودی های رادیو دیجیتال یکی از فرمتهای ماکس دیجیتال مانند 2-8-34 و 140 مگا بایت است و یا شامل چند ورودی می باشند مانند دو تا 2MB و یا دو تا 8MB.
حالت اخیر چون یک استاندارد CCITT نیست ( مثلا ماکس 4MB/ 16MB) بنابر این عملیات مالتی پلکس کردن دو ورودی در خود رادیو صورت می گیرد. این عمل در جاهایی کاربرد دارد که مثلا تعداد کانال های تلفنی بیش از 30 کانال و کمتر از 120 کانال باشد. . چون در این صورت مقرون به صرفه نیست که از یک ماکس و رادیو 8 مگا بیت که جهت ارسال 120 کانال است استفاده شود. بنابر این از دو ماکس 30 کانال استفاده می شود. و خرئجی این ماکس در رادیو مالتی پلکس میشود.
در رادیو دیجیتال باید بر روی مسیر سیگنال های لاجیک عملیات صورت گیرد تا آن را آماده سوار کردن بر روی کاریر رادیو یی کند. به طور کلی عملیاتی که بر روی سیگنال های مالتی پلکس تا قبل از مدولاتور صورت می گیرد به شرح زیر است:

1) مالتی پلکس کردن چند سیگنال ورودی ( مثلا تر کیب دو ورودی 2MB و تولید 4MB) البته این فقط در حالتی است که رادیو ها دارای چند ورودی باشند.


2) یکنواخت سازی خط (line equalization) : این عمل حتی تا قبل از مرحله پیشین صورت می گیزد. و جهت جبران تغییر شکل بیت های ورودی در اثر تلفات خط انتقال است که دیتا را از ماکس تا رادیو انتقال داده مثلا تقویت سیگنال- فیلتر کردن و ..... می باشد. لازم به ذکر است که عمل مهمتر از استخراج کلاک می باشد.


3) تغییر کد سیگنال بیست باند: سیگنال هایی که از ماکس می آیند دارای کد های خاصی مانند CMI- HDB3... هستند که باید تمام این کد ها به کد NRZ(None return to zero تغییر یابند.


4) justification: و یا همزمان کردن مسیرهای سیگنال ماکس که از مسیر های مختلف و یا دستگاهای خاص می آیند . زیرا ارسال به طریق همزمان صورت نمی گیرد.


5) اضافه کردن بیت های مربوط به Service ch /o.w و سوپر وایزری و مالتی پلکس کردن این بیت ها و بیت های سیگنال اصلی


6) scrambling: در این عمل سعی می شود که تعداد بیت های 0 و 1 تقریبا مساوی و یک در میان شوند تا اسپکتروم موج رادیو مددوله شده و همچنین به دست آوردن sk از این بیت ها در مقصد به راحتی صورت گیرد.


7) تولید Parity code: همانطوری که در سیستم های fm-fdm (رادیو مالتی پلکس آنالوگ ) یک سیگنال به عنوان سیگنال pilot به سیگنال اصلی اضافه می شود تا بتوان در گیرنده از کیفیت سیگنال در یافتی به طور مداوم آگاهی پیدا کرد در سیگنال های دیجیتال و رادیو هتی دیجیتال نیز یک یک سری بیت که بیت های parity نام دارد به سیگنال اضافه می شود تا در مقصد از میزان خطاهای در یافن شده و کیفیت سیگنال در یافتی آگاه شد.


این بود خلاصه ای بر مخابرات توسط رادیو دیجیتال!!



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » رضا جعفری ( یکشنبه 85/3/14 :: ساعت 11:36 عصر )
»» مخابرات دیجیتال و آنالوگ

مخابرات دیجیتال و آنالوگ

 نمایش تصویر در وضیعت عادی

چرا از مخابرات دیجیتال استفاده می شود؟
در هر نوع سیستم مخابره اطلاعاتی وجود برخی از عوامل غیر قابل کنترل باعث ایجاد نویز در محیط می شود. منابع نویز شامل نویز محیط و نویز گیرنده می باشند. در یک سیستم مخابراتی گسترده که از چندین تکرار کننده که هر کدام شامل فرستنده و گیرنده های زیادی می باشند در هر مرحله نویز محیط و گیرنده به سیگنال اصلی اضافه می شود . حتی در بهترین گیرنده و کانال مخابراتی نویز به سیگنال اصلی اضافه می شود.

در یک سیستم مخابراتی آنالوگ هر گز نمی توان نویز را از سیگنال اصلی جدا کرد و بهترین سیستم مخابراتی نه تنها نویز را از بین نمی برد بلکه نویز اضافه می کند و تنها میتوان از سیستم های low noise استفاده کرد. در حالی که این برتری برای سیستم های مخابرات دیجیتال نسبت به آنالو گ وجود دارد که می توان در شرایط مناسب نویز را به طور کامل از سیگنال اصلی جدا کرد و سیگنال اصلی را در گیرنده بازسازی کرد.
در مخابرات آنالوگ تنها به وسیله فیلتر های میان گذر می توان نویز هایی را که خارج از باند قرار دارد جدا کرد ولی نمی توان نویزی که در باند سیگنال اصلی وجود دارد جدا کرد اما در ارسال دیجیتال اگر به وسیله یک مقایسه کننده سیگنال دریافتی را با یک vref که برابر v/2 می باشد مقایسه کنیم سیگنال اولیه به دست می آید.

اگر دو سیستم ارسال آنالوگ و دیجیتال را مقایسه کنیم به سه مورد بایستی اشاره کرد:

1- یکی از برتری های عمده مخابرات دیجیتال نسبت به آنالوگ بازسازی سیگنال مخابرات دیجیتال است.
2- برای انتقال چندین کانا تلویزیونی از روش های مالتی پلکس استفاده می شود. در در مخابرات آنالوگ از روش های fdm و در مخابرات دیجیتال از رو ش های tdm استفاده می شود . مدارات مالتی پلکس FDM پر حجم و احتیاج به فیلتر های متعدد و دقیقی جهت جدا کردن کانال ها از هم می باشد و نمی توان مدارات مجتمع IC آنالوگ با تراکم زیاد ساخت. این مدارات احتیاج به خازن- سلف و فیلتر های مکانیکی بسیاری دارند که نمی توان آنها را به صورت IC در آورد.
ولی مدارات مجتمع مربوط به مخابرات دیجیتال را می توان با تراکم بسیار ساخت و از میکرو پرو سسور ها و کامپیوتذر می توان در مخابرات دیجیتال استفاده کرد که باعث افزایش سر عت ارسال و کاهش حجم می شود.
3- فرق دیگر مخابرات دیجیتال و آنالوگ در پهنای باند ی است که احتیاج دارند. در سیستم های آنالوگ برای ارسال یک کانال تلفنی فقط به 4 کیلو هرتز پهنای باند احتیاج است ولی در مخابرات دیجیتال پهنای باند زیادی اشغال میشود. . مثلا در مدلاسیون bpsk برای ارسال یک کانال تلفنی 6 کیلو هرتز پهنای باند است.

شاید این را به حساب ضعف مخابرات دیجیتال بتوان گذاشت ولی با استفاده از مدلاسیون های پیشرفته بعدا برای ارسال یک کانال تلفنی 64 QAM فقط احتاج به 2 کیلو هرتز پهنای باند است. این کمتر از حالت آنالوگ است!!



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » رضا جعفری ( یکشنبه 85/3/14 :: ساعت 11:33 عصر )
»» پایه گذاران تکنولوژی اطلاع رسانی

پایه گذاران تکنولوژی اطلاع رسانی

 نمایش تصویر در وضیعت عادی

از اختراع ترانزیستور در قبل از کریسمس 1947 به عنوان آغاز استفاده از تکنولوژی نیمه هادی ها یاد می شود. (جایزه نوبل فیزیک سال 1956 به علت اختراع ترانزیستور به شاکلی باردین و براتن تعلق گرفت). ترانزیستور ها از لامپ های رادیویی قبل کوچکتر کم درآمد تر و کم مصرف تر بود. با اختراع ترانزیستور بشر قادر شد دستگاههایی بسازد که حتی در آنها حتی بیش از 10 هزار ترانزیستور و جود داشت.
با وجود این ساخت کامپیوتر های پیشرفته به علت نیاز به استفاده از ترانزیستور های بسیار میسر نبود. در اوایل دهه 1950 این ایده پیشنهاد شد که می توان قطعاتی ساخت که مجمو عه ای از ترانزیستور ها- مقاومت ها و خازن ها را در آن جای داد و این اختراع مدار های مجتمع بود .
دو مهندس جان کبلبی و روبرت نویس به صورت مجزا از یکدیگر تلاش در ساخت چنین قطعهای داشتند و البته کیبلی اول به این امر دست یافت. مدار های مجتمع بیش از آنکه کشفی در فیزیک باشند یک ابداع تکنولوژیک هستند. گر چه در علم فیزیک در ساخت آن بهره گرفته شده است. به عنوان مثال آلو مینیوم و طلا که در مدار های مجتمع به کار می روند میزان چسبندگی متفاوتی به سیکلون دارند و این میزان با استفاده از علم فیزیک برآورد شده است.
اختراع مدار های مجتمع منجر به سرمایه گذاری زیادی در فیزیک حالت جامد شد. نتیجه تحقیقات گسترده نه تنها نیمه هادی ها را بسط داد بلکه باعث اختراع دستگاههای مدرن زیادی شد. اختراعات زیادی ما را به دنیای کامپیوتر امروزی رسانده است ولی حتی بعد از 40 سال از اختراع مدار های مجتمع هنوز این اختراع نقطه عطف این اختراعات محسوب می شود. امروزه کیلبی و نویس را به عنوان مخترعان مدار های مجتمع می شناسیم. کیلبی اولین کسی بود که این قطعات را ساخت و نویس اولین کسی بود که نوع پیشرفته تر آن را ابداع کرد.
نویس مدار های مجتمعی را ساخت که در آنها سیلسکون به عنوان عایق و آلو مینیوم به عنوان رسانا به کار رفته بود.
هر دو نفر به اختراعات و جوائز زیادی دست یافتند. از نویس که در سال 1990 در گذشت همیشه به عنوان پایه گذار تکنولوژی اطلاع رسانی یاد می شود. کیلبی کار خود را به عنوان یک مخترع ادامه داد و 60 اختراع به ثبت رساند او یکی از مخترعان ماشین حساب جیبی و از اولین سازندگان مدار های مجتمع است.




نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » رضا جعفری ( یکشنبه 85/3/14 :: ساعت 11:18 عصر )
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

ابر رسانا
[عناوین آرشیوشده]

>> بازدید امروز: 2
>> بازدید دیروز: 1
>> مجموع بازدیدها: 18610
» درباره من

یاداشت هایی درمورد علم الکترونیک

» فهرست موضوعی یادداشت ها
الکترونیک[11] .
» آرشیو مطالب
الکترونیک
بهار 1385

» لوگوی وبلاگ


» لینک دوستان
reza jafari 2
sadat hosseini
mozayeni
سایت جستجوی فارسی
گوناگون
از همه چیز از همه جا
abdolahi
ghasemi
deh yadegari
iran manesh
ghazanfari
argmand
karm zandi
hosseini
nadri
aghili
saeed ghasemi
mahya pur

» صفحات اختصاصی

» وضعیت من در یاهو
یــــاهـو
» موسیقی وبلاگ

» طراح قالب